fredag, april 25, 2008

Avundsjuka..

Idag skiner solen och jag har varit på ett strålande humör...tills för ett par timmar sedan.. Var uppe imorse och gick morgonpromenad, för att sen ta mig till tandläkaren som fick titta på min avbitna tand. Det var inget hon ville göra nåt åt, så jag kunde gå därifrån meddetsamma- skönt. I receptionen kände de igen mig och frågade om det var jag som varit på tv och i tidningen..haha..söta tanterna :)

Åkte till jobbet trots att jag var ledig, tränade och sen deltog jag på mötet som behandlade nyheten om förslag på nedläggning som blev officiellt igår. Många tyckte att jag uttalat mig bra och gav mig beröm- jättekul!! Men säg den glädje som är evig..

Avundsjukan är en riktigt ful sjukdom.. Du kan drabbas om du redan mår ganska dåligt i dig själv, dvs har ett självförtroende som är lägre än majoritetens.. vad ditt dåliga självförtroende beror på kan vara många anledningar; Du kanske inte är lika duktig på ditt jobb som du önskar att du vore, du kanske är duktigare på att snacka mycket istället för att göra något konkret som ger resultat, du kanske är kär i flickan som får uppmärksamheten men som inte ser dig, eller så kanske du helt enkelt tycker att det är orättvist att hon som är tjej gör bättre resultat än dig?

Avundsjukan slår sina klor i sitt offer snabbare än att man hinner ana dess skugga.. Sakta luras du in i ett mönster av förtret, där du så ofta som möjligt tar chansen att prata skit, skapa svåra situationer eller allmänt förlöjliga personen som är bättre än dig..gärna så att så många som möjligt ser och hör..

När avundsjukan inser att den duktiga personen inte tar åt sig, eller låter sig synbart nedslås av kommentarer och käppar i hjulet- så utvecklas avundsjukan så att den lilla självkänslan även blir bitter..
Om du tillhör en av dem som blivit drabbad av avundsjukan, sök hjälp snarast!! Tro inte att sjukdomen kommer att försvinna av sig självt, och inse att du inte kommer att må bättre bara för att du lyckas göra någon annan ledsen eller tillfälligt svag.. Sök hjälp! Första steget i att bli frisk från avundsjukan brukar vara att be om ursäkt och försöka gottgöra för allt ont och allt kaos man skapade när man var sjuk..

You can´t keep me down/ Desi

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Såg dig både på Sydnytt (på webb-TV) och i BLT! (Ja, jag kollar fortfarande blekingenyheter varje dag...) Bra jobbat Desi! Jag tyckte att du svarade både bra och trevligt!
Kram

Anonym sa...

Såg minsann också dig, via datorn då så klart.

Ang. avundsjukan. Så trevligt att se att det är mer än jag som har denna underbara filosofi! Bra skrivet.

FitnessDesi sa...

Tack Miriam! Men visst är det sorligt att denna sjukdom överhuvudtaget existerar..