söndag, februari 24, 2008

Tänkvärt..

Alkohol är i min värld flytande socker som förstör kroppen, och dessa veckor under dieten då jag inte smakat på ens en lättöl, känner jag mig fräschare än någonsin. Men alkohol kan förstöra så mycket mer än så.. Under tiden som jag satt i väntrummet till läkaren i fredags så plockade jag på mig lite olika broshyrer som fanns att läsa. Bland dem fanns en om just alkohol:



"Problemen kan vara allt från lindriga till mycket svåra. När man talar om missbruk handlar det ofta om konsekvenser i förhållande till samhället och andra människor. Samvaron med familj och vänner störs, man missköter jobbet (dricker dagen innan arbete, eller på arbetet) och kan hamna i farliga situationer till exempel slagsmål eller rattfylla."

"Beroende är mer kopplat till fysiska och psykiska konsekvenser för en själv. Man mister kontrollen över mängden man dricker, dricker vid tidpunkter när det är olämpligt osv.."

"Både vad gäller missbruk och beroende är ett av de viktigaste kännetecknen att man fortsätter att dricka trots de negativa följderna. Vid missbruk kan det betyda att trots att man gång på gång hamnar i "omöjliga" situationer när man dricker så gör man på samma sätt nästa gång. När det gäller beroende kan det innebära att man sätter upp regler för sitt drickande som man sen inte kan följa, att man fortsätter att dricka trots att det tar allt mer kraft."

Fyra frågor:
  • Har du någon gång funderat på att dra ner på ditt drickande?
  • Har du blivit irriterad över någon som klagat på din alkoholkonsumtion?
  • Har du någon gång känt skuld över ditt drickande?
  • Förnekar du någon av frågorna ovan för att undvika ansvaret?
Var rädd om dig/ Desi

Inga kommentarer: