onsdag, april 07, 2010

Beslut och ovisshet

Vi ställs inför val dagligen som påverkar oss resten av livet. Vissa val är små och enkla och vi gör dem nästan omedvetet, och ändå för de oss i en viss riktning som vi inte hamnat i om vi gjort annorlunda. Inget som vi märker något av. Det är de stora besluten som tynger oss. De som kommer att påverka oss med sådan kraft- eller iallafall så tror vi det- att inget någonsin kommer att bli som förr.
Vi står med en klump i magen eller hjärtat i halsgropen och vet, att skillnaden mellan ett ja och ett nej är så mycket större än de få bokstäverna i de korta orden. Vi försöker tänka framåt, se konsekvenserna av vårt handlande, försöker förekomma verkan av den handling vi snart ska utföra för att vara beredd när det väl sker. Och hur ofta lyckas man med det?

Var är din lycka viktigast? Vad påverkar dig mest?
Jag vet t.ex att hur många gånger jag än blir sviken och mår dåligt i en särskild situation, så finns det andra människor i mitt liv som gör det värt att skratta och le. Jag väljer hellre att lägga kraft och energi på den/ de platser där jag vet att jag får tillbaka lika mycket i form av förtroende, lojalitet, vänskap och kärlek. Det känns lättare att göra fel val om jag är på rätt plats med rätt människor..

Jag har gjort så många dumma val i mitt liv, ändå står jag lycklig i slutet.
Jag ångrar hellre något jag valde att göra, än det jag lät bli.

Jag har satsat och skadat mig- om och om igen
Jag har gett min lojalitet och blivit sviken
Jag har älskat och blivit sårad
Jag har sagt ja när jag borde sagt nej

Och en gång valde jag att gå när jag skulle ha stannat.

4 kommentarer:

Pettiwoman sa...

Så kloka ord vännen och så himla sant!

Massa kramar!

Mamma Miriam sa...

Tror inte du gjort några dumma val, för hade du inte gjort just dom valen hade du inte varit där du är idag. Finns inga misstag och ångra inget. Så lever jag i alla fall.

SAn sa...

Kloka ord indeed!

FitnessDesi sa...

Tack töser!! :)