måndag, november 26, 2012

Om dåliga ursäkter och prioriteringar..

”Nä, alltså jag har inte tid att träna..”

”Jag hinner faktiskt inte träna, jag har så jäkla mycket med allt annat..”

”Jag skulle gärna tränat, men efter jobbet är jag alltid så trött så då vill jag vila lite, sen blir det ju försent och då hinner jag inte..”

Ursäkterna är många och oftast handlar det om TID. Om att inte hinna.. 
Jag säger att det handlar om att prioritera. Du som läser min blogg till exempel; Har DU tränat idag? Inte hunnit?? Men du har ju tid att sitta på röven och läsa nu, så prioritera om och gör rätt!! Nog för att jag tycker att det är grymt att ha många läsare, men tanken är ju att jag vill inspirera er att få tummen ur ändan och faktiskt ta er till träning, eller åtminstone någon form av rörelseglädje!

Låt mig presentera min syn på tid. Prioriterad tid..

Jag har ett heltidsjobb där jag sällan befinner mig på samma plats länge nog för att tröttna. Dessvärre är det sällan länge nog för att hinna skapa rutiner heller.. Jag gör dagligen olika val för att FÅ TID till det jag älskar så och verkligen behöver för att orka och må bra: Träna!

Vissa dagar jobbar jag ”normala” åtta-timmars dagar och ibland börjar jag tidigt och slutar vid 21.30. Ingen fast mall, utan helt styrt efter vad tid tjänsten kräver. Det kan bli mindre än 40 timmar på en vecka ibland, och definitivt MER än 40 timmar som oftast!

Utöver mitt vanliga jobb driver jag två olika företag; Det ena är Get-Fit med klienter på gym, företag och idrottsföreningar som vill tränas, lyssna på föreläsningar och utvecklas med min hjälp. Love it! Det andra är Fitnessfoto som drogs igång för knappt 18månader sedan och fortfarande är under utveckling.
Bägge dessa företag är givetvis kopplade till varsin hemsida som jag jobbar med, och dithörande bloggar. Kundmöten, träningspass, klientsamtal, samarbetspartners, tävlingar, mässor och plitande på loggor, reklam och marknadsföring…tar sin lilla tid det med.. ;)

Sedan i somras är jag äntligen hundägare igen!! Mycket energi att försöka samla och reda ut i hans lilla huvud, men med tid och kvalitetsarbete ska det reda sig!I den bästa av världar innebär hans rastning ett intervallpass för mig, men inte alltid det går att lösa..

Utöver allt detta gör jag allt det där ”normala” som alla andra gör: Lagar mat, städar, fixar, tankar bilen, träffar vänner, har myskväll och tar till och med -även om det är mycket sällan- sovmorgon ibland.. Gymmet besöker jag minst 5 dagar i veckan och jag gör gärna kombinationspass då jag orkar och kan! Så.. hur hinner JAG??
  • Kalendern är min bästa vän. Planera, boka och håll fast!
  • Jag är flexibel och förberedd på ändrade planer om någon skulle avboka eller om jobbet lämnar en lucka för träning.
  • Träningsväskan står alltid packad med kläder, dagbok, musik och mitt power-tower!
  • Jag gör ALLT för att skapa möjligheter till träning eller rörelse.
  • Matlådor förbereds för minst tre dagar framåt. De står redo i kylen portionsförpackade.
  • Jag prioriterar min tid; Jag tittar sällan på TV, sitter inte och chattar på datorn, bryr mig inte om jag åker och handlar i träningskläder direkt efter gymmet (istället för att lägga timmar på att ”piffa mig” innan jag går utanför dörren).
  • Jag träffar mina vänner inne på gymmet oftare än utanför. Där delar vi intresse, peppar varandra och utvärderar våra tankar om träning och mat. Nice!!
Jag kan fortsätta göra denna listan låååång, men jag tror och hoppas att budskapet redan nått fram. Jag HINNER för att jag VILL hinna. Jag vet hur bra min kropp mår av att röra på sig, och jag vet att jag orkar göra allt annat tack vare min träning.

Så.. hitta inte ursäkter..hitta tiden istället!

Inga kommentarer: