tisdag, december 06, 2011

NM i bicepsbattle och SM i bodypress!

Med mig hem från Fitnessfestivalen lyckades jag få två silvermedaljer!
Från att på fredagen inte vilja tävla alls till att dagen efter lyckas omvärdera och prestera ändå känns jäkligt skönt!
Jag provkörde styrkemomenten förra fredagen då jag och Jonas träffades på gymmet för lite poseringsträning inför hans debut i Athletic Fitness på Decembercupen, och resonemanget var att om kroppen var okej och kommande besök hos kiropraktorn sa okej- så tävlar jag i Bicepsbattle och Bodypress på Fitnessfestivalen!!
När måndagen och sista dagen för anmälan kom så lämnade jag in mina uppgifter och på tisdagen vaknade jag med en begynnande förkylning.. Näää.. Gick till gymmet för att provköra momenten igen och det såg INTE bra ut alls.. Slutade på 22 reps på bicepscurlen och då låg min puls riktigt högt och jag mådde illa.
Blev besviken och bitter, plötsligt fanns det ytterligare en faktor med i leken att påverka om det blev tävling eller ej..

Torsdagens besök hos kiropraktorn blev som jag förfarat; Ett roterat bäcken med kompensations-sättningar utmed hela vänster höft och ner i benet (!) och vidare hela rygg och nacke.. Det kändes som att hon drog ut ett dragspel genom att bara lägga handen på min bröstrygg. Det gjorde ont, och jag började förlika mig med tanken att inte tävla.

Efter kiropraktorn träffade jag bästa Malin K, min vän, fotograf och andra halvan av fitnessfoto.se på lunch och vi pratade ideér och fnissade i ett par timmar innan vi skiljdes åt och hennes plats togs av en vän från det förflutna som jag inte träffat på mer än tio år! Det var en riktigt härlig känsla och en insikt om hur snabbt man kastas tillbaka i tiden och känner någon form av samhörighet trots all tid som passerat då man knappt tänkt på varandra!
Efter en snabbfika följde han mig till bilen och när jag åkte därifrån så kände jag att det faktiskt kvittar om jag får tävla eller inte!
Jag har så mycket annat i mitt liv som gör att jag känner mig som en vinnare ändå!

När jag anlände till Fitnessfestivalen på fredagen hade jag i princip lagt ner planerna helt, även om jag innerst inne önskade att förutsättningarna var annorlunda. Vi packade upp MMSports- montern och tankade malde.
På morgonen gick jag ner till montern utan ombyte och med endast en liten gnista om tävling kvar.. tills jag hör mig själv säga att "jag måste lämna montern vid 13.00 för då är det invägning" .
Öööhh..jaha, tilläggas bör väl att ansvarig för tävlingen småhetsat mig lite på förmiddagen, och det räckte tydligen för att övertyga mig utan att jag fattade det själv ;)

Vägde in med det jag stod i; Jeans och tröja, och resultatet blev 67kg vilket innebär att bodypressen skulle utföras på 40kg och bicepscurlen på 20kg..
Laddade med vad jag hade till hands: VIP-X och proteinbar från Body Science och Coca-cola Zero ;)
Jag kände mig avslappnad om än förväntansfull, men med inställningen att det här skulle vara på skoj och bara för att genomföra det jag anmält mig till.
Första momentet var Nordiska Mästerskapet i bicepscurl och jag lyckades reppa upp 33 reps med två bortdömda vilket gav en andra placering!! Guldpokalen gick till Lotta Ekman som fick 34 godkända reps på 15kg :)
Lätt illamående och med hjärtklappning inväntade jag nu förtjust nästa moment som skulle bli SM i Bodypress. Jag kollade motståndet, och upp på scen samtidigt som mig gick en liten tjej som skulle köra på 35kg.. Jag kände mig ganska säker.
Stina Mittmeier, tydligen ingen novis i sammanhanget fick jag senare veta ;) Hon reppade som en galning, och vann guldet med 9 reps över mina 31 st!!! Satan vad duktig hon var!! Jag var grymt imponerad och stod på en ödmjuk andraplats efter henne..hehe

Helgen gav mig alltså två starka intryck och lärdomar gällande mig själv och min förmåga:

1. Underskatta aldrig dig själv
2. Underskatta aldrig din motståndare ;)

4 kommentarer:

Lotta sa...

Heeej! Inte visste jag att du hade en blogg! Kul! Den läggs genast till bland mina favoriter :)
Hehe, ser jag så lätt ut så jag skulle få köra på 15kg i curlen? ;) Vägde in på 62,3 så vikten på stången var 17,5 ;)
Fantastiskt kul att träffas och hoppas på fler battles i framtiden!

Kram/Lotta

FitnessDesi sa...

Åh, my bad!! Trodde det var femton eftersom de bytte stång till mig! Oavsett så var du grym! :)
Ja, hoppas att vi ses snart igen. Och välkommen hit! ;)

Terese sa...

Grym du är Desi!! :D
GRATTIS!
Kram från Kanada!

FitnessDesi sa...

Åh tack Terese! Hoppas du har det bra i Kanada?!
Kram :)