tisdag, januari 05, 2010

Dopinghärva

Innan jul gjordes det ett tillslag på 40 olika ställen i Sverige. Det polisen ville komma åt var en dopinghärva som de haft under uppsikt sedan sommaren (OBS! Denna info enligt tv- nyheterna några veckor innan jul)

Trots att det gjordes tillslag på så många olika ställen så har det sedan dess varit helt tyst! Är det bara jag som är nyfiken på vad som hänt?? Eller vet alla andra utom jag?
Jag tänkte att jag skulle samla på mig så mycket information jag kan och lägga ut här på bloggen, UTAN att vinkla något. Jag bara kopierar det där jag hittar det :)

För att komma till källan, klicka på bilden!!

”Vi vill få bort dopningsstämpeln”


Polisens dopningtillslag den 9 december förändrade livet drastiskt för ägarparet till BTB Gym.
– Dagen efter skulle vi haft öppet hus och treårsjubileum med inbjudna gäster. Vi vet inte hur mycket potentiella medlemmar vi förlorat. Polisen gör sitt jobb och vi försöker rentvå vårt gym, säger Anna Bergli.

  • 2010-01-05 08:00
  • Annika Ström/ Foto Erik mårtensson

Just nu utreds en av landets största dopningshärvor. Vad som verkligen har hänt och vem som gjort vad kommer att klargöras först om åtskilliga månader när polisutredningen är klar. Karlstadsparet Anna Bergli och Marcus Boman har släppts efter förhör men är fortfarande misstänkta för grovt dopningsbrott respektive medhjälp till grovt dopningsbrott. Följande är deras version av händelserna.
För snart fyra veckor sedan, vid femtiden på onsdagsmorgonen, fick Marcus Boman, som under veckorna jobbar i Stockholms byggbransch, ett brutalt uppvaknande på vandrarhemmet.
– Jag vaknade av att tre poliser låg på mig. Och tre stod bredvid. Jag trodde det var en narkotikarazzia och att de gått in på fel rum. Eller ett skämt.
Ett par minuter senare satt han yrvaken i polisbilen med handfängsel på. Färden gick till häktet i Karlstad.
Samtidigt gjordes ett tillslag i parets bostadsrättsförening på Bellevue i Karlstad. Flera personer greps men Sveriges fitnessmästarinna Anna Bergli befann sig en bra bit därifrån – närmare bestämt i området vid polishuset – på sin dagliga hundpromenad.
– Jag är glad att jag inte var hemma. Både för hundarnas och min egen skull. Det var insatsstyrkan som kom med dragna vapen.
Utanför Scandic Borgmästarholmen kom polisen ifatt henne. Och hon kördes till häktet på andra sidan motorvägen.
– Tiden i häktet är den värsta i mitt liv. Mina enda tankar gick till gymmet, Marcus och hundarna.
Dag två på kvällen släpptes hon och fick veta var hon kunde hämta sina hundar. På fredagen var hon tillbaka på gymmet på Örsholmen. Polisen hade fått nycklarna och beslagtagit datorer och kassa vilket innebar att medlemsregistret var borta och kunderna inte kunnat komma in och träna.
– Första dagen ville jag bara gömma mig. Man skäms fast man inte ska det. Och känner sig utpekad. Första veckan tvingade jag mig själv att vara på gymmet, för att visa att jag inte var inlåst, att bilen inte var beslagtagen och förklara för folk, och få igång gymmet för medlemmarnas och min egen skull.
Efter två veckor i häktet i Karlstad flyttades Marcus Boman till Umeå.
– Jag visste inte att Anna gripits och hade ingen aning om att härvan var så stor. Jag stängde av tankar om det privata och väntade bara på att få bli förhörd.
Två dagar före nyårsafton gjordes första förhöret. Dagen efter släpptes han fri. De nekar båda till de brott de misstänks för. Nu läggs energin på att motverka de många rykten som florerar och hålla liv i sin dröm – gymmet. Det skulle varit högsäsong nu.
– Vi planerade i fem år och har jobbat i tre för det här. Det här är hela vår grej. Det är därför jag ligger ute och jobbar i Stockholm, säger Marcus Boman som även extraknäcker som krogvakt i Karlstad.
Några medlemmar och företag har sagt upp sina kontrakt. Men huvuddelen är kvar.
– Jag har full förståelse för de som inte vill fortsätta och de som inte känner oss. Det förtroendet får vi försöka bygga upp. Vi försöker rentvå gymmet. Men skadan är redan skedd.
– Men vi gnäller inte. Vi förstår helt och hållet polisen. De gör sitt jobb, tillägger Anna Bergli.


• Vad har ni för relation till de sju Karlstadsbor som fortfarande sitter häktade?
– Jag känner till de flesta och känner ett par. Han som kallas huvudmannen känner jag sedan två, tre år tillbaka. Två eller tre av dem går här på gymmet, säger Marcus Boman.
– Vi är grannar som blivit indragna. Vi bor i samma bostadsrättsförening – i huset bredvid, tillägger sambon.
Hon menar att det är en ren slump att så många kroppsbyggare bor nära varandra. Både hon och sambon fick lämna dopningsprov till polisen. Resultatet har de inte fått tillbaka ännu. Marcus Boman har tidigare tävlat en del utan några större resultat. På Anna Berglis pokalhylla står däremot fyra SM-guld; ett i bodybuilding och tre i fitness; det senaste från i somras.


• Har du tagit dopningspreparat?
– Jag har alltid tagit avstånd från dopning. Och gymmet också. Dumt nog har vi inte skrivit in det i kontrakten med medlemmarna, säger Anna Bergli.
Marcus Boman vill inte svara på frågan med hänvisning till polisutredningen. Att dopning är vanligt i Karlstad är de övertygade om. Själva anser de sig inte ha råd att göra kontroller på de egna medlemmarna och inte heller att det är deras uppgift att agera ”poliser”.
– Dopning är inget vi tycker är bra eller uppmuntrar till. Vi har haft livliga diskussioner med folk när vi hört sådant prat här, säger Anna Bergli.
Tomas Palmgren i Umeå är en av utredarna hos Västerbottenpolisen.
– Efter förhöret är Marcus Bomans del så avklarad att han inte längre kan påverka utredningen på fri fot. Misstankarna kvarstår och vad han ska åtalas för är oklart. Men han är ingen huvudman utan mer en person i utkanten – mer kan jag inte säga. Det är en känslig utredning.
Bakgrund
Operation Liquid kallas dopingrazzian som genomfördes 9 december på flera håll i landet då ett fyrtiotal misstänka, varav fjorton i Karlstad, greps av 300 poliser runtom i landet. Utredningen av dopningnätverket sköts av polisen i Västerbotten och Västernorrland.
Sveriges trefaldiga fitnessmästare Anna Bergli och sambon Marcus Boman är inte friade men släppta och tillbaka på sitt företag BTB Gym. De nekar till anklagelserna. ”Gymmet är vårt liv. Vi vill få bort dopningstämpeln.”

foto: erik mårtensson

1 kommentar:

Anonym sa...

Om testosteron (anabola)

"Testosterone and his brain"
http://www.agingmale2006.com/abstracts/abs_ipsen_testosterone_brain.asp

"Testosterone and his body functions"
http://www.agingmale2006.com/abstracts/abs_ipsen_testosterone_body.asp

"Testosterone and his quality of life"
http://www.agingmale2006.com/abstracts/abs_ipsen_testosterone_Life_quality.asp

Testosteron och tillväxthormon är fantastiska mediciner, för många innebär det kraftigt ökad livskvalitet